OPEWE
leergangen en seminars voor het onderwijs
In de afgelopen jaren is de druk op het HR- beleid sterk toegenomen: ziekteverzuim, loopbaanplanning, professionalisering, veranderingen in de samenleving die grote invloed hebben op de leerlingen en docentenpopulatie, maar ook hebben instellingen te maken met een grote vergrijzing en binnen een paar jaar zullen de instellingen te maken hebben met een groot pensioenverloop. Daarmee wordt het lerarentekort significant hoger als er niet op de juiste wijze aan adequate werving wordt gedaan.
Kortom veel te doen in onderwijsland.
Hoe zorgt de afdeling HR voor rust en een soepele aanpak. Hun rol in de instelling wordt steeds crucialer en is van vitaal belang voor de organisatie.
Herkent u de dynamiek in uw vakgebied en wilt u ook als HR-manager adequaat inspelen en de problematiek voor zijn? Wit u dé gesprekspartner worden voor directie of MT op het gebied van het brede HR-vakgebied?
Opewe organiseert samen met een aantal experts op hun vakgebied de leergang HR voor onderwijsinstellingen om uw kennis op het gebied van HRM te versterken en te verbreden.
Met deze leergang bent u in staat om veel meer toegevoegde waarde te leveren en daarmee de gestelde doelen op HR -gebied te realiseren in de veranderende wereld waarin het onderwijs zich bevindt.
Leergang voor directeuren en HR-Professionals werkzaam in het onderwijs
Praktijkgerichte 4-daagse leergang met extra verdiepingsdag.
Eerstvolgende startmoment is in november 2023

Download de brochure OPEWE Leergang voor HR-Professionals in het onderwijs
Ben jij een HR professional werkzaam in het onderwijs? Wil je beter toegerust zijn voor de uitdagingen waar de onderwijssector voor staat? Vijf top deskundige brengen jou tijdens een unieke vierdaagse leergang naar een hoger niveau.
Download hier de brochure:
Het programma van de leergang
Complexiteit en samenhang tussen de onderwerpen
Het programma van de leergang voor HR professionals werkzaam in het onderwijs 'Onderwijs in Beweging' wordt verzorgd door toonaangevende deskundigen in hun vakgebied. De uitdagingen waar HR voor staat zijn complex. De leergang beperkt zich niet tot één topic, maar richt zich op een breed scala aan onderwerpen die nu spelen binnen de onderwijssector. Deze actuele onderwerpen zijn allemaal met elkaar verbonden. De modules van de leergang:
-
Dr. Marc van der Meer - Professionaliteit en professioneel handelen in het onderwijs
-
Drs. Hans van der Spek - De voordelen van AI & ChatGPT voor HR in het onderwijs
-
Prof. Dr. Tinka van Vuuren - Een leven lang vitaal in het onderwijs
-
Prof. Dr. Beatrice van der Heijden - Duurzaam inzetbaarheidsbeleid
-
Dr. Aart Bontekoning - Generaties in beweging
-
Madhu Mathoera, MBA - De samenleving in de school
In de leergang HR 'Onderwijs in Beweging' zijn de deskundigen erin geslaagd om de samenhang tussen de onderwerpen vanuit meerdere disciplines en vanuit verschillende perspectieven inzichtelijk te maken. De modules zijn zo vorm gegeven dat de deelnemers concrete handvatten krijgen voor de toepassing in de praktijk. Ons motto: Van weten naar doen!
De beste deskundigen samen in één leergang voor HR in het onderwijs

Dr. Marc van der Meer
Onafhankelijk onderzoeker en adviseur onderwijssector
Professionaliteit en professioneel handelen in het onderwijs
Leraren, schoolleiders en onderwijsondersteuners hebben doorgaans heel complexe taken. Zij begeleiden een klas of groep in hun leerproces. De professionele vormgeving daarvan vraagt om continue ontwikkeling. Kennis van pedagogiek en didactiek, inhoud van het vak en organisatorische kennis. Dankzij technologische ontwikkelingen verandert de kennisdeling. In deze module besteden we aandacht aan het vraagstuk van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Welke professionele normen zijn belangrijk in de school en hoe kunnen de beschikbare capaciteiten worden gestimuleerd?
- Methodisch werken en continue verbetering
- Vakvolwassenheid: De alleskunner of specialisatie op expertniveau?
- Samenwerken in de school: teamvorming, co-makership, co-creatie
- Gepersonaliseerd leren en onderwijstechnologie
- Anders organiseren van onderwijs

Wat Marc van der Meer fascineert is:
de kwaliteit van werkrelaties en de wederzijdse aanpassing van het (beroeps)onderwijs, de arbeidsmarkt en de sociale zekerheid, verschillende beleidsvelden met een eigen dynamiek. Het gaat dan om mensenwerk, hoe in organisaties de fijne radertjes lopen, olie in de machine. Hoe je slim(-mer) kunt organiseren, ook met oog op de langere termijn.
In mijn onderzoek houd ik me bezig met de ontwikkelingen van de kwaliteit van werk op allerlei niveaus. In het (beroeps)onderwijs gaat het om de relatie van docenten met het werkveld, en hoe je professionele standaarden kunt herijken. Zo probeer ik verder bij te dragen aan de discussie over de nieuwe rechtsorde van de arbeid, de flexibele inzet van onderwijsteams, en het psychologisch contract van onderwijsinstellingen met hun medewerkers. Persoonlijk welbevinden, sociaal welzijn en brede welvaart komen aldus bij elkaar.
Projectengalerij:
De afgelopen jaren heeft Marc gewerkt aan verschillende projecten op het terrein van arbeidsverhoudingen, het mbo-onderwijs en methodisch innoveren.
Op het terrein van de arbeidsverhoudingen en openbaar bestuur (samen met hoogleraren en onderzoekers bestuurskunde):
- De vormgeving van publiek beleid op nationaal en regionaal niveau. De publicaties op dit terrein behandelen de verbreding van het sociaal overleg in Den Haag naar de arbeidsmarkt, het energiebeleid, de sociale zekerheid en zorg en welzijn: het pragmatisch en programmatisch polderen.
- Het gaat hier om gedeeld publiek leiderschap, de erosie van het maatschappelijke middenveld en de internationalisering van beleidsprocessen.
- Youth unemployment (Style network of excellence). Het E-book is gepubliceerd in augustus 2017, maar bleek na afloop actueel gezien de regionalisering van beleidsprocessen.
- De toerustingsagenda van arbeidsmarkt en beroepsonderwijs (gepubliceerd bij SER Brabant, SER Overijssel).
- Recent heeft Marc ook een nieuwe visie gepubliceerd over de medezeggenschap (met SBI in Doorn)
- Studie naar vertrouwen in de politiek (en op de werkvloer van publieke organisaties).
De onderwijsarbeidsmarkt. Het boek ‘Onderwijs aan het werk’- deel 2 verschijnt 16 februari 2023 (eerste versie 2018). Het bevat 10 bouwstenen voor een nieuwe lerarenagenda, op basis van een diepgaande empirische en theoretische verkenning.
Het terrein van het mbo-onderwijs (samen met onderwijskundigen en specialisten op het terrein van leren en werken):
- Marc is auteur van richtinggevende publicaties over talententwikkeling in het mbo:
- p het economisch beroepsonderwijs: ‘Vrije zones’ met een denktank van prominente auteurs uit Rotterdam in opdracht van Albeda, In-Holland, Hogeschool Rotterdam en Zadkine;
- Wendbaar opleiden in zorg en welzijn
- Het mbo-gat, het tekort aan technisch personeel. Dat laatste ondermeer in samenwerking met de Federatie Techniek en Vakmanschap en de Adviesraad voor PIE.
- Marc werkt mee aan de onderzoekswerkplaats ‘gepersonaliseerd leren met ict’ (NRO), met een consortium met het iXperium van de HAN en mbo-scholen in Amsterdam, Gelderland en Brabant. In 2023 wordt de eindrapportage gepubliceerd.
- Ook heeft Marc enkele sectorpublicaties geïnitieerd. Met name naar een lerend MBO-bestel (NRO, 2017), als ook de verkenning MBO 2025 (2015) en MBOin2030. De laatste loopt nog. Marc is momenteel aanjager van het vraagstuk ‘taken en rollen van docenten’.
- Marc is auteur van de verkenning Lelystad Next level en adviseur van het beroepsonderwijs in Almere en Lelystad.
- Hij is ook op de achtergrond medevormgever van de samenwerking tussen de ROC’s in Zuid-Holland op het terrein van Leven Lang Ontwikkelen.
- De kennisinfrastructuur in het beroepsonderwijs: zie het boek ‘De blik van buiten’ (met Ellen Verheijen), en recent drie studies in opdracht van de MBO Raad ter voorbereiding op de werkagenda deel 3 over ‘onderzoek en innovatie’.
- Publiek-private samenwerking in Europese landen.
Methodische innovatie en integraal ontwerpen (samen met een transdisciplinaire werkgroep van ondernemers en experts).
- Analyse van kwaliteit van de arbeid, gestut door socio-technische inzichten over creatief vermogen, reflectief vermogen en semantisch vermogen.
- Sociale en technologische innovatie (AI)
- De trade-off tussen regels en professionele normen.
- Werken aan integraliteit als aanjager van vernieuwing.
- Op basis van dit gedachtengoed zijn ook de verschillende studies geschreven over talentontwikkeling in het mbo.
- Dit heeft geleid tot een methodische vormgeving van de contouren van de lerarenagenda. Een aanstaande empirische verkenning gaat over wendbaar gedrag van leraren in het voortgezet onderwijs, generaties in de school en varianten van leiderschap die daarbij horen.
- Tevens wordt gekeken naar beroepspraktijkvorming en hybride leeromgevingen. Een concrete casus is de ontwikkeling van The Chocolate Factory in Veghel, die eind 2023 gereed met zijn.
Bestuurlijke taken:
- Voorzitter Nederlandse vereniging van Arbeidsverhoudingen;
- lid SER Brabant;
- lid Raad van Toezicht Esprit;
- lid Raad van Advies The Chocolate Factory;
- lid Raad van Advies platform PIE;
- lid Raad van Advies Consortium Beroepsonderwijs;
- lid programmaraad Onderwijsachterstanden en Gelijke Kansen van NRO.

Drs. Hans van der Spek
Senior Management Consultant Berenschot.
De impact van AI & ChatGPT voor HR in het onderwijs
- Wat is de impact van de technologische ontwikkelingen op de omvang en samenstelling van het personeelsbestand? Hoe kan de technologie gebruikt worden als hulpmiddel bij de personele plannig en formatie? In hoeverre worden onderwijzend en ondersteunend personeel geraakt door een andere manier van werken?
- Op welke wijze kunnen we de technologische ontwikkelingen benutten voor de ondersteuning van de HR-processen? Is er wel een keuze of plaatsen we ons als onderwijsinstelling buiten spel als we volharden met toepassing van oplossingen uit het vorige decenium?
Technologische ontwikkelingen als Chat GPT worden niet alleen opgepakt door studenten, maar bieden ook nieuwe mogelijkheden voor onderwijzend en onderwijs-ondersteuend personeel. Sterker nog de kennis en ervaring opgebouwd in een analoog tijdperk verdampt door een onvermogen om nieuwe technologiën op hun waarde te kunnen inschatten en te benutten. Een gevoel onvoldoende toegerust te zijn om de eigen taak naar behoren uit te kunnen voeren versterkt het risico op uitval en/of ongewenste uitstroom.
We zien een dalende trend als het gaat om de urgentie rondom IT-ondersteuning van de HR processen. Opvallend in de tijd van hybride werken, waarin het haast onmogelijk is om altijd direct in contact te staan met je collega's, de urgentie om datzelfde te bereiken juist afneemt.
Het behoud van je medewerkers is al ingewikkeld, maar dat zou op den duur nog lastiger kunnen worden zodra onderling contact en dus binding met het bedrijf wegebt. Daarom is het juist noodzaak om de IT-ondersteuning strak te hebben. Natuurlijk gaat het om veel meer aspecten, maar het goed om je te realiseren dat de wijze waarop je medewerkers ondersteunt invloed heeft op de employee experience.
Wat is de waarde van een cv en motivatiebrief als deze geoptimaliseerd worden door instrumenten als Chat GPT? Wat is het antwoord vanuit HR, maar ook hoe benutten we zelf de kracht van AI?
Drs. Hans van der Spek MMC RI heeft ruime ervaring als organisatieadviseur en HR-professional. Hans werkt inmiddels 14 jaar voor Berenschot, daarvoor was hij 25 jaar werkzaam in het bedrijfsleven en vervulde diverse functies binnen Finance, IT en HR.
Hij opereert in het bijzonder op het snijvlak van HR, Finance en IT. Hans heeft ruime ervaring met opdrachten op het gebied van HR Strategie en het doorlichten van HR-afdelingen. Naast adviseur is hij manager van het Kenniscentrum Mens & Organisatie van Berenschot, verantwoordelijk voor de uitvoering van de talrijke onderzoeken en surveys op het gebied van HR, waaronder:
- HR Trendonderzoek (jaarlijks). Onderzoek naar de dominante HR beleidsthema’s en perceptie van de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt vanuit het perspectief van de werkgever.
- HR Ken- en Stuurgetallenonderzoek (tweejaarlijks). Onderzoek naar inrichting van de HR-functie, de bestedingen van de verschillende HR-aspecten, resultaten van de HR-activiteiten.
Naar aanleiding van de verschillende onderzoeken is hij regelmatig terug te vinden in diverse (vak)bladen of in de media zoals op BNR. Hans is medeauteur van relevante vak titels als “Canon van HRM” (2019, Vakmedianet) en “Boost je Personeelsbeleid” (2022, Rendement Boeken).

Prof. dr. Tinka van Vuuren
Bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement aan de Open Universiteit
Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Wie wil dat niet als je voor de klas staat in het onderwijs? Voor de klas staan is een baan waarin leraren waarde toevoegen aan de gemeenschap, aan de leerlingen en hun ouders. Als leraar dragen zij bij aan de ontwikkeling van leerlingen. Deze kern van het onderwijs maakt dat leraren van betekenis zijn. Het leraarschap biedt de mogelijkheid om talent optimaal in te zetten, om op de juiste plek zitten, een leven lang te leren en werkgeluk te vinden. Een leven lang vitaal voor de klas vraagt erom dat men duurzaam inzetbaar bent én blijft. Duurzame inzetbaarheid gaat over gezond en productief aan het werk kunnen, willen en mogen zijn en het plezier in het werk te houden. Nu én in de toekomst. HR ziet hoe belangrijk vitaliteit is om het ziekteverzuim terug te dringen en het verloop binnen de perken te houden, kortom hoe de achterdeur van de school dicht te houden! HR kan hieraan bijdragen door de ruimte en faciliteiten te scheppen om een leven lang vitaal aan het werk te zijn te bevorderen . Deze bijdrage gaat in hoe dit te doen door:
- Energiebronnen vergroten en energielekken verminderen in het onderwijs
- Gezondheid versterken
- Ziekteverzuim verminderen
- Motivatie vergroten
- Vitaliteitsbeleid ontwikkelen.

Prof. dr. Beatrice van der Heijden
Hoogleraar Strategisch Human Resource Management Radboud Universiteit
Duurzaam inzetbaarheidsbeleid
Integrale visie op duurzaam inzetbaarheidsbeleid als onderdeel van Strategisch HRM. Ontgroening en vergrijzing van de beroepsbevolking maken het noodzakelijk om gericht aandacht te besteden aan duurzaam inzetbaarheidsbeleid als onderdeel van Strategisch Human Resource Management. In deze interactieve bijeenkomst wordt vanuit een positief psychologische benadering ingegaan op de mogelijkheden van werknemers en leidinggevenden om mensen tot hun pensioengerechtigdeleeftijd of zelfs daarna op een gezonde, welvarende, aantrekkelijke, uitdagende en productieve manier hun loopbaan te laten invullen. Hierbij wordt de kracht van senioriteit expliciet voor het voetlicht gebracht. Gezien de enorme diversiteit in percepties die mensen hebben ten aanzien van levens- en loopbaansucces wordt een niet-normatief raamwerk gehanteerd.
Met deze module willen we u als HR professional bewust maken van het belang van het bewaken van de duurzame inzetbaarheid. We gaan u hierbij handreikingen doen voor hoe de betrokken partijen (het topmanagement, HR, de lijnmanager, en de medewerker zelf) actie kunnen ondernemen om hieraan verder vorm te geven gedurende de gehele loopbaan.
- Gezond, gelukkig en productief aan het werk; Op naar duurzame loopbanen!
- Niet-normatieve benadering van loopbanen.
- Goede beoordelingen als basis voor duurzaam inzetbaarheidsbeleid.
- Belang van dialoog tussen medewerker en direct leidinggevende.
-
Complexiteit van het concept leeftijd ontrafeld.
Prof. Beatrice van der Heijden, PhD
Head of Department Strategic HRM
Full professor of Strategic HRM
Radboud University Nijmegen
Institute for Management Research
Department SHRM
- Associate Editor European Journal of Work and Organizational Psychology
- Co-editor German Journal of Human Resource Management
- Member Academia Europaea (The Academy of Europe)
- Member Scientific Advisory Board NWO (The Netherlands Organisation for Scientific Research)
- Member Executive Board for the Careers Division, Academy of Management
- Member Royal Holland Society of Sciences and Humanities
- Knight in the Order of the Lion of the Netherlands

Dr. Aart Bontekoning
Sociaal psycholoog en generatie & diversiteit expert
Generaties in beweging
Opvolgende generaties spelen een hoofdrol in het updaten van sociale processen. Deze processen - leiden, besluiten, samenwerken, leren en dergelijke - hebben namelijk een houdbaarheidsdatum. Herhalen daarna neemt steeds meer vitaliteit en werkenergie weg bij mensen, versuft een organisatie en ‘maakt’ die onaantrekkelijk.
Updaten van binnenuit via opvolgende generaties doet het tegenovergestelde. Dát maakt een organisatie vitaal en aantrekkelijk! Met de arbeidskrapte is dit een topissue.
- Hoe herken je gedateerde sociale gewoontes?
- Hoe krijg je updateprocessen op gang?
- Pas op: vergrijzen is niet hetzelfde als verouderen!
- Hoe herken je een generatiekloof en dicht je deze?
- Wat brengt GenZ (2000-2014) teweeg?!
De module begint met inventariseren van vragen van deelnemers. Aan het einde checken we of er antwoorden zijn gevormd. Misschien onverwacht anders dan vooraf gedacht.
Bio Aart Bontekoning:
Aart Bontekoning is sociaal psycholoog en generatie-expert. Hij promoveerde in 2007 op ‘Generaties in Organisaties, de verborgen krachten van onze sociale evolutie’. Hij ontwikkelde een generatie-theorie, een unieke onderzoeksmethode (analyse van videobeelden van generaties) en toetste deze. Zijn voortdurende en baanbrekende generatie-onderzoek, inmiddels in meer dan honderd Nederlandse organisaties, levert veel unieke ontdekkingen op. De actuele crisissen en de toenemende vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt maken zijn wetenschappelijke werk heel relevent.
Aart publiceert boeken en artikelen over dit thema, is een veelgevraagd spreker en ondersteunt organisaties bij het benutten van generatie-diversiteit.

Madhu Mathoera, MBA
Expert diversiteit, inclusie & gelijkwaardigheid en Auteur "De inclusieve organisatie"
De samenleving in de school
Nederland is heel divers, maar hoe komt het dat we deze diversiteit onvoldoende terugzien in organisaties? De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor de thema’s diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DGI). De veranderende samenleving komt terug in de school. Hoe zorg jij als HR professional in het onderwijs ervoor dat binnen jouw organisatie iedereen gelijke kansen krijgt.
- Ruimte maken voor DGI in de organisatie
- Effecten van een onveilige en inclusieve werkcultuur op het individu, een team en de organisatie
- Weerstand om aan de slag te gaan met DGI
- DGI onderdeel maken van processen, systemen en werkwijzen (bijv. In werving & selectie, functioneringsgesprekken en promoties
- Meten en bijsturen van DGI-activiteiten en -doelstellingen
Madhu Mathoera is expert op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.
Ze laat zien hoe je inclusie kan begrijpen, in kan zetten, kan versterken en met elkaar kan verbinden. Dit doet ze niet alleen vanuit gedrag en vaardigheden, maar ook vanuit processen en structuren in de organisatie.
Zij zet zich iedere dag in om Nederland meer inclusief te maken. In de loop der jaren heeft Madhu veel ervaring opgebouwd op dit vlak – ze blijft haar kennis continu vergroten en ontwikkelen. Door expertise, trainingen, opleidingen en maatwerk aan te bieden wil Madhu organisaties helpen om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie onderdeel te maken van het DNA van de organisatie.
In mei 2022 is haar boek "De Inclusieve organisatie" gepubliceerd. In het boek “De inclusieve organisatie" wordt diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op een duurzame en concrete wijze doorvertaald naar gedrag en vaardigheden in organisaties. Een inclusieve organisatie omarmt de verschillen op de werkvloer. Zo kan een diverse kijk op bedrijfsprocessen leiden tot een hogere mate van medewerkers- en klanttevredenheid, hogere productiviteit, creativiteit en innovatie.
Waarom een leergang voor HR in het onderwijs?
De leergang geeft handvatten hoe HR zich verder kan ontwikkelen om adequaat antwoord te geven op de grote beweging in de maatschappij en in het onderwijs.

Wat levert de leergang jou op?
Bij de leergang staat het toepassen in de praktijk centraal.
De voordelen op een rij:
- Betere persoonlijke effectiviteit
- Nieuwe inzichten ten aanzien van de grote uitdagingen waar het onderwijs voor staat
- Beter begrip van de complexiteit van het proces van instroom tot uitstroom
- Betere dialoog met andere stakeholders (interne stakeholders maar ook externe)
- Door de causale aanpak - van weten naar doen - direct resultaat in de praktijk
- Meer impact, meer plezier en betere prestaties

De beroepsvereniging NVP ondersteunt de ontwikkeling van de leergang ‘Onderwijs in Beweging’ voor HR-professionals werkzaam in het onderwijs.
Over de leergang voor HR professionals in het onderwijs
Voor wie?
Ben je als HR professional actief in de onderwijssector?
De uitdagingen binnen de sector zijn enorm. Het wordt steeds complexer om vanuit HR structureel met oplossingen te komen. De dialoog met HR binnen de instellingen is een uitdaging op zich. Hoe zorg je ervoor dat het HR beleid ook wordt uitgevoerd?
Ben je als HR professional betrokken bij onderwerpen zoals:
- Vitaliteit en gezondheid
- Recruitment
- Professionaliteit
- Mobiliteit en loopbaanperspectief
- Duurzame inzetbaarheid
- Diversiteit en inclusie
- Andere relevante beleidsonderwerpen
Dan mag je de leergang HR 'Onderwijs in Beweging' niet missen. Meld je snel aan!
Hoe ziet de leergang eruit?
De leergang bestaat uit 4 dagen van 09.00 tot 18.00 uur waarbij de toepassing in de praktijk van de complexe HR vraagstukken centraal staat. Uitgangspunt is dat de deelnemers direct aan de slag kunnen met de nieuwe inzichten die ze hebben verkregen.
Om de toepassing in de praktijk te versterken organiseren we 3 maanden na de leergang een extra verdiepingsdag. Tijdens de verdiepingsdag worden de laatste barrières om de nieuwe inzichten ook toe te passen wegenomen. De verdiepingsdag is een essentieel onderdeel van de leergang en vormt de afsluiting van de totale leergang.
Wanneer? Eerstvolgende leergang start in september 2023!
September
CURSUSDAGEN GROEP September |
|
|
|
|
VERDIEPINGSDAG GROEP September |
|
November
CURSUSDAGEN GROEP November |
|
|
|
|
VERDIEPINGSDAG GROEP November |
|
Accreditatie met open badges

Open Badges is 's werelds toonaangevende formaat voor digitale badges. Open Badges is geen specifiek product of platform, maar een soort digitale badge die verifieerbaar en draagbaar is en vol zit met informatie over vaardigheden en prestaties.
- Demonstreer vaardigheden en prestaties met Open Badges
- Deel Open Badges op sociale media en met jouw community
-
Met de online Open Badges als onderdeel van ons leerprogramma, ben je er zeker van dat je een referentie verdient die je kunt bewaren, beheren, verzamelen en delen met anderen om het volledige verhaal van uw prestaties te vertellen.
Investering
De investering voor de 4-daagse leergang bedraagt € 2.450,- per deelnemer.
Gekozen kan worden voor een extra verdiepingsdag 3 maanden na de leergang. De investering voor de extra verdiepingsdag bedraagt € 695,- per deelnemer.
Bedragen zijn exclusief BTW.
Inschrijven voor de leergang HR 'Onderwijs in Beweging'
Ben je enthousiast geworden? Wil je jouw rol in HR versterken en verbreden? Meld je aan voor deze unieke leergang.